Teveel zitten is ongezond! In Nederland zitten we gemiddeld 8,5 uur per dag. Veel stress en een zittend leven heeft een slechte invloed op de stofwisseling en verhoogt de risico’s op hart en vaatziekten. Daarnaast zorgt het vele zitten ook fysieke klachten in de heupen, rug, schouders en nek. Niet voor niets wordt zitten het nieuwe roken genoemd.

In onderstaand filmpje laat ik zien hoe klachten ontstaan door een verkeerde zithouding en hoe je door je houding te veranderen minder fysieke klachten kunt hebben en meer energie! Kijk en doe mee!

Zitten in de C-curve

De meeste stoelen (inclusief de autostoel) en banken zijn gemaakt om “comfortabel” in te zitten. De heupen zijn onder ons en wat naar voren, de rug leunt in de rugleuning in is rond. Van de zijkant gezien neemt je lichaam de vorm van de letter C aan. (zie bovenstaand filmpje voor meer uitleg over de C-curve)
Wat gebeurd er in het lichaam wanneer je in de C-curve zit?

  •  Door de bolling (C) van de rug sluit de voorkant van het lichaam. Wanneer er gevaar is duiken we vaak ineen om onze “kwetsbare” voorkant te beschermen. We brengen de ribbenkast richting de heupen, hierdoor beschermen we de organen die naar binnen gedrukt worden. In de C (gesloten) curve is er minder circulatie en minder ruimte voor de organen in buik en bekken. Er ontstaat een neerwaartse druk omlaag. De navel beweegt naar binnen.
  • Door de C curve drukken de wervels in de onderrug naar buiten, dit veroorzaakt pijnklachten in de onderrug en slijtage in de wervels.
  • Het hoofd is vaak naar voren in de C-curve, waardoor er nek en schouderklachten ontstaan.
  • De heupen bewegen  onder je. De zitbotjes bewegen naar elkaar toe. Als je een staart zou hebben dan zou in de C-curve de staart tussen je benen zitten! Wat doen dieren wanneer ze bang zijn? Juist staart tussen de benen!
  • Er is weinig ruimte in het bekken voor de organen. Door de neerwaartse buikdruk  die ontstaat in de C curve kan er verzakking en incontinentie ontstaan.
  • In de C-curve is er weinig tonus in het lichaam. Het bindweefsel en de spieren zijn niet in een positie om het lichaam te ondersteunen.

Zitten in de dubbele S curve!

In de dynamische Bowspring zithouding die ik in het bovenstaande filmpje demonstreer ontstaat er een dubbele S-curve aan de achterkant van het  lichaam. De dynamische Bowspring zithouding is een open houding.  Alles in het lichaam is open en ruim.
Wat gebeurd er in de dynamische (S) zithouding:

  • De ribbenkast is open in alle richtingen en beweegt omhoog weg van de heupen. Dit zorgt voor veel ruimte in de ribbenkast, ruimte voor de adem.
  • De heupen bewegen naar achteren en de zitbotten bewegen uit elkaar. Hierdoor ontstaat een curve in de onderrug. De navel beweegt naar voren en er ontstaat ruimte voor de organen in de buik en het bekken. Dit heeft effect op de stofwisseling, de werking van de darmen en je stoelgang.
  • De keel is open in de dynamische zithouding, en de achterkant van de nek maakt een curve naar binnen. Dit voorkomt slijtage van de nekwervels en andere nekklachten. Ook de kaken zullen minder gespannen voelen wanneer hoofd en nek juist uitgelijnd zijn.
  • In de dubbele S curve ontstaat meer circulatie in het lichaam, je voelt je helderder in het hoofd en vitaler.

Hoe we bewegen heeft invloed op hoe we ons voelen!

Een dier wat vlucht met zijn staart tussen zijn benen voelt zich anders dan een dier met zijn staart sierlijk omhoog. Wanneer er stress is (en een verkeerde zithouding betekent stress voor je lichaam) maakt je lichaam stresshormonen aan. Wanneer je vol vertrouwen en open bent maakt je lichaam feel-good-hormonen aan. Er is energie en lichtheid.

Er is veel wat we niet kunnen veranderen. Wat we wel kunnen veranderen is hoe we letterlijk in het leven staan of zitten!. De Bowspring methode leert je een nieuwe manier van bewegen die toepasbaar is in alle daagse bewegingen zoals staan, zitten, tillen, bukken, tuinieren, fietsen, gewichtheffen etc. Je leert nieuwe bewegingspatronen die zorgen voor meer energie, openheid en minder pijnklachten.

Dag dag pijnklacht!

Van zoveel mensen die de Bowspringlessen in de Studio volgen hoor ik dat ze geen klachten meer hebben. Geen last meer van rug, schouder of nekklachten! Vaak al na een paar lessen. Klachten waar ze al jaren last van hadden en regelmatig voor naar de fysiotherapeut moesten. Pijn is een flinke stressfactor die steeds op de achtergrond aanwezig is. Wat een opluchting wanneer de pijn dan ineens weg is!

Wat is jouw klacht? Hoe kan Bowspring je daarbij helpen?

Ik hoor graag wat jouw klachten zijn? Je kunt een reactie achterlaten of ons een bericht sturen via het contact formulier. Je krijgt dan een mail terug waarbij ik met je meekijk hoe Bowspring je kan helpen bij jouw specifieke klacht.
Natuurlijk ben je ook van harte welkom om met een gratis proefles mee te doen in de Studio!

Hartegroet,
Petra Kool